Karolin & Olivia

Mitt namn är Karolin Brännström och jag går sista året friluftsliv och ledarskap på anderstorpsskolan. Det jag har valt som projektarbete är att träna och få upp kondition och styrka igen, det är det den här bloggen kommer att handla om. Fram till ungefär påsk kommer jag och Olivia att träna, vi kommer att variera träningen och ha konditionstest för att se om vi kommit någonstans. Jag kommer även att försöka äta nyttigare, ja helt enkelt få ett hälsosamt liv igen.
Tidigare har jag simmat och även tävlat i simning. Men då det tog upp så mycket tid och då jag även håller på med hästar så slutade jag att simma. Efter jag slutade med simning så tränade jag ganska mycket på egen hand, var ute och sprang och så. Men då jag började rida ännu mer så slutade jag med all övrig träning utom hästar. Red ganska mycket ett tag, varje dag blev det stallet och ibland även två hästar per dag. Men då jag i våras började trappa ner på hästarna så har jag mest varit stillasittande. Godis på kvällar har inte varit ovanligt, och begränsat till en dag i veckan är det inte. En sak som påverkar träningen är att jag har reumatism, vissa dagar kan mina leder vara svullna och onda, armhävningar och sånt som är påfrestande för handleder är något som jag inte kan göra.

Målet med projektarbetet är att få tillbaka kondition och att se hur livet påverkas av att leva hälsosammare.


Mitt namn är då Olivia Karlsson. Jag går mitt sista år på anderstorpskolan där jag läser inriktningen Spectrum skapande och kommunikation. Karro gjorde en bra beskrivning om vad vår blogg kom att ska handla om. Träning och vägen mot ett hälsosamt liv.   Utveckling eller inte kommer märkas genom dessa tester som vi ska utföra.
Mina tidigare erfarenheter av träning är att jag hållit på mycket med fotboll, basket och ridning. Har alltid varit ganska aktiv inom sporter men när skolan etc. tog över var man ju tvungen att välja. Ridningen är det som återstår där jag även tävlar. De senaste 2 åren har tiden tillbringats mest på stallet och i gymmet. Alla har väl syndat någon gång, onyttigheter frestar väl såklart ibland.
Saker som hindrar mig inom min träning är främst min rygg. Ett uttöjt ledband var något som uppkom sådär i mitten på högstadiet vilket har utvecklats till, rygg och nackvärk. En avramling från häst var även något som bidrog till alla krämper. Har gått hos sjukgymnast men slutat pga. tidsbrist. Blir nu att börja om med allt detta för att få pli på mig själv men det gäller även att prioritera och planera. Sista året nu körkort, slutspurt med bra betyg, träning och det sociala livet. Allt ska detta hänga ihop.

Mitt mål med projektarbetet är att utveckla konditionen, förbättra  självförtroendet & självkänslan samt leva ett hälsosamt liv. Slutligen så ska jag reflektera och analysera om förändringarna både fysiskt och psykiskt.



Kommentarer
Postat av: amanda

oj hurtigt av er ! ;)

2009-09-24 @ 17:23:42
URL: http://saricamanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0