sjuk

Har varit sjuk i två veckor nu och inte kunnat träna, nu känns det dock som det har gått över. Hade jag fortfarande känt mig sjuk hade jag ringt VC och kollat upp mig.

Risker med att träna med bakterier i kroppen är
Kroppen får svårt att ge tillräckligt energi för både träning och immunförsvar.
Kroppen prioriterar immunförsvaret före träning = dålig träningseffekt
Samtidigt distraheras kroppen av träningen och får svårare att ta död på infektionen.
Du kan drabbas av hjärtmuskel eller hjärtsäcksinflammation de påverkar hjärtats förmåga att slå och du kan få bestående men. Kan även leda till döden.

Många tränar i gym istället för att fara ut på en joggingrunda om de känner sig krassliga, detta är inte bättre för kroppen snarare tvärtom. Hjärta och muskler utsätts för stor ansträngning och kraftiga blodgenomströmningar.

Tränar du regelbundet bygger du upp ett naturligt motstånd mot infektioner och förkylningar, övertränar du blir det tvärtom. Få människor klarar av att träna varje dag, även om de varierar sina muskelgrupper. Bättre att ha någon vilodag.

Källa
http://www.fitness-magazine.com/mars02/sjuk.html 

Ta hand om pumpen, det är det viktigaste vi har.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0